Rødovre Skoles værdisæt fællesskab, samarbejde og udvikling afspejles i en lang række tiltag og strukturer på skolen herunder bl.a.:
 
  • Senere klassedannelse på 0.klassetrin
  • Ny klassedannelse på 7.klassetrin
 
 
Rødovre Skole har indført senere klassedannelse fra skoleåret 12/13. Det betyder, at børnene i 0.klasse ikke fra starten går i en bestemt klasse, men oplever at være i forskellige grupper med børn fra hele trinnet. Denne ordning starter allerede i maj under den tidlige skolestart og fortsætter en kortere periode ind i skoleårets start. Formålet er, at børnene får et bredt netværk på klassetrinnet, samt at de endelige klasser bliver så harmoniske som muligt.
 
Rødovre Skole danner endvidere nye klasser ved overgangen til 7.klassetrin. De nye klasser dannes for at markere overgangen til overbygningen og give alle eleverne nye muligheder for samarbejde og roller. Se i øvrigt skolebestyrelsens procedure for ny klassedannelse på 7.klasse